Alla inlägg under september 2013
Dagens lektion handlade om tidningar. Kul att nästan alla hade gjort sin läxa med att ta ned en tidning till skolan!
Vi startade med med en gemensam diskussion om vad man kan skriva om i en tidning. De fanns många kloka tankar och några av dem kan du se här nedan.
Sedan jobbade vi med tidningens delar (tidningens namn, rubrik, artikel, bild och reklam/annons). Alla fick klippa ur sin tidning minst en sak från varje del och klistra till ett gemensamt collage. Det är härligt att se hur bra eleverna blivit på att samarbeta och hjälpa varandra!
Passet avslutades med att alla fick lämna in förslag på namn på vår tidning. Detta ska vi jobba vidare med nästa vecka...
För att göra målen vi arbetar mot i temat förhoppningsvis lite lättare för eleverna gick vi igenom målen för temat på första lektionen. De kommer självklart från läroplanen i so, bild och svenska men är omskrivna och förkortade för att göra de mer begripliga.
Här ser ni våra mål för temat.
Förra veckan hade vi temastart. Äntligen ska vi fantisera och arbeta med storyline igen, som vi gjorde i förskoleklassen.
Lektionen inleddes med att Anna berättade att Peter Wolodarski hade mailat henne i somras och undrat om vi kunde hjälpa honom. Peter är nämligen chefsredaktör på tidningen DN. Han ville ha hjälp av oss för att skriva en tidning som passade oss här på Hästens. Klart vi ska hjälpa honom!! Vi har ju fantastiska skrivare här i årskurs två.
För att kunna hjälpa Peter så behövde vi ju några som arbetar på tidningen. Vi pratade om vad det finns för jobb på en tidning och lite om hur en tidning blir till. Sedan fick alla kliva i sin fantasidräkt och hitta på deras karaktär. På karaktärsbeskrivningen skulle man komma på förnamn, efternamn, ålder samt skriva en beskrivande text om karaktärens person, t ex. fritidsintresse och egenskaper. Sedan skapade alla sin egen karaktär.
Här nedanför kan du se klassens fantastiska karaktärer!
"Jag älskar skogen" "å va mysigt det är här"
Detta var de meningar eleverna sa mest idag, det eufori i elevgruppen så bättre start på naturen går ju inte att få. Vi blandade lek, mattelektion, blåbärsplockning och upptäcksfärd.
Vi har precis avslutat en fantastisk lektion. Som en introduktion till arbetet med stavningsregler har vi idag introducerat vokaler (a o u å e i y ä ö) och konsonanter (övriga bokstäver). Efter en gemensam stund blev eleverna indelade i smågrupper, som arbetade stationsvis. Det var fantastiskt samarbete i alla grupper!
En av lektionerna vi hade första veckan efter sommarlovet kallade vi "tyck och tänk". Det är viktigt med elevinflytande och vi försöker hela tiden uppmuntra eleverna till att de ska vara delaktiga i sin skoldag och fritidstid.
Eleverna fick sitta i grupper och genomföra ett såkallat World-café. Ni föräldrar känner igen metoden då vi gjort detta på flera föräldracaféer med er. Det är härligt att höra när eleverna diskuterar och tänker och tycker och självklart försöker vi ta till oss av allt som eleverna önskar. Här är resulatet av deras World-café:
Matte
+ (detta gillar vi)
det är bra att vi lär oss saker
det är rolikt med matteboken
mattespel är kul
matte i skogen är roligt
- (detta gillar vi inte så mycket)
noll grejer
det är tråkigt att alla har samma bok
Ö (önskningar)
svårare i matteboken
fler färjer på matteboken
Svenska
+ (detta gillar vi)
Egen läsebok är bra
boksamtal
skriva på datorn
- (detta gillar vi inte så mycket)
Skrivdax
historier
Ö (önskningar)
mera lekar
skriva mer för hand
Övrigt
+
det är bra att vi har legogubbar
det är bra att vi går till parker
det är bra i skogen
-
det är tråkigt med skogen
Ö
mer rockringar
mer utflykter
lite mer innerast
mer tid p åidrotten
äta på Farsta Gymnasium varje dag
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 |
25 |
26 | 27 | 28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|