Alla inlägg under september 2013
Till varje ämne i Läroplanen finns det ett antal förmågor som vi alltid ska arbeta mot. Självklart är det framtida målet att även eleverna ska vara medvetna om dessa förmågor och vad de innebär. För att göra förhoppningsvis göra det enklare för våra elever har vi på Hästens valt att inspireras av en universitetslektor vid namn Göran Svanelid och hans sammanfattning av de olika ämnesförmågorna. För att få med eleverna på tåget så har vi i Gröna huset valt att jobba med en av dessa förmågor varje vecka. Förra veckan var första lektionen. Den handlade om procedurförmågan (se bilden nedan). Eleverna fick träna på skillnaden mellan fakta och värdering/åsikt. Och sedan skillnaden mellan att VETA, TYCKA och TRO.
Nu har alla blivande redaktörsmedarbetare varit på arbetsintervju och träffat redaktionschefen Anna-Bella (Anna) och nyhetschef Kim (Frida).
Fantastiskt roligt att se hur eleverna kliver in i sina karakärsroller. Mycket fniss och skratt har vi haft idag
Vi avslutade lektionen med att göra presskort.
Efter en snabb återkoppling från förra veckans lektion började vi lektionen med att gemensamt prata om vad man behöver tänka på när man döper en tidning. Vi kom fram till att namnet måste hänga ihop med det tidningen ska handla om.
Förra lektionen fick alla lämna in ett anonymt namnförslag som vi nu presenterade. Sedan fick alla rösta på sitt favoritförslag.
Så här kommer vårt namn på tidningen:
I skogen igår tränade vi på att hoppa 1-hopp, 2-hopp, 3-hopp, 5-hopp och 10-hopp både framlänges och baklänges, här kommer ett smakprov
Vi fortsätter arbetet med luft. Idag har vi läst en saga om pneumatik och gjort ballongdjur. Pneumatik betyder att något rör sig med luft som drivkraft.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
|||||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 |
|||
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 |
|||
16 |
17 |
18 | 19 | 20 | 21 |
22 |
|||
23 | 24 |
25 |
26 | 27 | 28 |
29 |
|||
30 |
|||||||||
|