Alla inlägg under mars 2014
Under en av torsdagens lektioner fokuserade vi på problemlösning på olika nivåer.
En grupp körde kängurumatte( det kan ni hitta på www.ncm.gu.se/kanguru om ni vill träna problemlösning hemma) en grupp fick en riktig tankenöt, se på bilden nedan. En grupp hade praktisk problemlösning med pedagogiskt mattematerial. Kul att prata matte och vända och vrida på HUR man kan lösa problem.
Jätte Jätte Jättebra. Bätre än jag trodde./ August
Kul att man får se och lära sig av eleverna från andra gruppen. /Axel
Det blev jättebra, precis som jag trodde. /Tim
Det är bra för man får lära känna fler barn. Men det hade varit bra om man fick information om det tidigare. Jag hoppas vi kommer träffa den andra gruppen mer./Elisa
Jätte jättebra. Kul att lära känna fler. Jätteroliga lektioner./Alex
Roligt att blanda grupperna så att vi får lära känna andra./Lara
Det var rolig för man fick nya kompisar./Elwira
Det var jättekul men pirrigt. Man får hitta nya vänner. /Miranda
Roligt att man har tid att träffa de andra. även om man har en bästis i den andra gruppen så är det bra att vara med andra./Emelie
Roligt men nervöst. Man kan få träffa nya lärare och vänner. /Natalie
Och vi pedagoger tycker att det varit otroligt roligt. Eleverna har varit glada och förväntansfulla och lektionerna har varit fulla av energi och glada miner. Ombyte förnöjer :)
Dagen har varit strålande på flera sätt. Vi har haft olika stationer med backbowling, vända pressening, frisbeegolf, bergsklättring och springskytte. Barnen har varit fantastisk!
Det är gete roligt att göra alla saker till exempel bergs klättring. //Emelie
Jag har haft jätte roligt idag och jag hoppas att det blir en fortsatt rolig dag. /Julia
Det har varit roligt men jag tycker att bergs kletring va roligast // Bella
Vilken utmaning!! Bergsklättring
På SO:n i veckan har vi fortsatt vårt arbete med religioner. Som en start på lektionen fick barnen sitta i mindre grupper och skriva en tankekarta om just "religion". Sedan gick vi igenom dem tillsammans och skapade en stor tankekarta på tavlan. Tankekartan blev som ett stort spindelnät med en massa begrepp de lärt sig under de senaste veckorna. Vi blev alla imponerade över hur mycket vi har lärt oss och hur spännande det är med religioner.
I Lgr11 står det att barnen skall känna till en biblisk berättelse. Därför började vi idag arbeta med den bibliska skapelseberättelsen. Barnen fick lyssna på den och sedan fick de i uppgift att göra en serie av skapelseberättelsen. Barnen började direkt rita och skriva och det ska bli kul att fortsätta arbetet nästa vecka! /Carro
Nu är våren kommen! Därför letar vi efter vårtecken. Barnen fick massor med bilder på vårtecken och sen var det bara att leta.
Vi letade bland annat efter skott & knopp // Tim o Hugo
Vi letade efter vårtecken typ som svanar och vitsippa //Bella
Vi hittade ingen vitsippa men en blå sådan fick duga.
Dagens lektion:
"Under hökens alla vingar kom"
"vilket tal??"
En praktiskt lek som går ut på att tillsammans med andra bilda olika tal genom att använda plus eller minus.
Om barnen hittade någon kompis att para ihop sig med som bildade talet som höken ropade ut så var det bara att stillsamt gå till andra sidan.
Om barnen inte kunde para ihop sig med någon och få rätt tal var man tvungen att springa till andra sidan utan att försöka bli kullad.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 |
|||
10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 |
16 |
|||
17 | 18 | 19 |
20 | 21 | 22 |
23 |
|||
24 | 25 | 26 |
27 | 28 | 29 | 30 |
|||
31 |
|||||||||
|